Ο κρυμμένος θησαυρός του εκπαιδευτικού συστήματος

της Σταματίνας Αντωνίου

Με αφορμή την ανοιχτή επιστολή του αναπληρωτή καθηγητή, που παραιτήθηκε καταγγέλλοντας εκφοβισμό και ακραίες συμπεριφορές από μαθητές , πολλοί ήταν αυτοί που έσπευσαν να μιλήσουν για ανοχή σε περιστατικά βίας και ασυδοσίας στα ΕΠΑΛ, με τους μαθητές να μην επιτρέπουν την ομαλή διεξαγωγή του μαθήματος και να μη δείχνουν το στοιχειώδη σεβασμό προς το εκπαιδευτικό προσωπικό.

Το τελευταίο διάστημα μέσω των μεταρρυθμίσεων που πραγματοποιούνται στον τομέα της Παιδείας, το ποσοστό των μαθητών που στρέφονται στην επαγγελματική και τεχνική εκπαίδευση έχει αυξηθεί ραγδαία, καθώς οι νέοι αποκτούν ενισχυμένες δυνατότητες στην αγορά εργασίας. Ωστόσο, περιστατικά όπως αυτά που κατήγγειλε ο εκπαιδευτικός δε σταματούν να αμαυρώνουν την εθνική προσπάθεια ανασυγκρότησης και αναβάθμισης των Επαγγελματικών Λυκείων. Το αίσθημα ανασφάλειας που μπορεί να νιώθουν οι νέοι σχετικά με την επαγγελματική τους αποκατάσταση, σε συνδυασμό με την απομόνωση που βίωσαν εξαιτίας της τηλεκπαίδευσης την περίοδο της πανδημίας, συντελούν στην εμφάνιση ακραίων συμπεριφορών.

Ως κοινωνία πρέπει να εστιάσουμε στην επίλυση των παθογενειών που ακολουθούν τη λειτουργία των Επαγγελματικών Λυκείων και να συνδράμουμε την προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας, να καταστήσει την επαγγελματική εκπαίδευση ισότιμη της γενικής. Οι μεγάλες αλλαγές στο χώρο έχουν ως αποτέλεσμα η φοίτηση μαθητών σε Επαγγελματικό Λύκειο να μην είναι πλέον μια λύση ανάγκης για την απόκτηση του απολυτηρίου, αλλά συνειδητή επιλογή που θα τους οδηγήσει στην ενσωμάτωσή τους στην αγορά εργασίας ή την είσοδο τους σε ανώτερη εκπαιδευτική βαθμίδα. Αυτό αποδεικνύεται και από τις συμμετοχές των ΕΠΑΛ σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα, όπως τα προγράμματα Erasmus, αλλά και από τη διοργάνωση επιστημονικών ημερίδων που αποσκοπούν στη δημιουργία νέων ευκαιριών σε μαθητές, που θέλουν να αποκτήσουν τα κατάλληλα εφόδια για την άμεση επαγγελματική τους απορρόφησή.

Είναι καιρός πια η κοινή γνώμη να μην εστιάζει μόνο στα κακώς κείμενα, αλλά να αναδείξει τις μεγάλες αλλαγές που έχουν πραγματοποιηθεί με στόχο την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, όπως για παράδειγμα η ίδρυση 25 Πρότυπων ΕΠΑΛ (Π.ΕΠΑ.Λ). Τα ΕΠΑΛ και Π.ΕΠΑ.Λ προσφέρουν γνώσεις και δεξιότητες σε σύγχρονους κλάδους υψηλής ζήτησης, ενώ παράλληλα μπορούν να ανταποκριθούν στις σύγχρονες προκλήσεις, που επιτάσσει το εργασιακό γίγνεσθαι, ενώ ειδικότερα ο θεσμός των Π.ΕΠΑ.Λ. γνώρισε μεγάλη αποδοχή από την εκπαιδευτική κοινότητα από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του.

Τα 336 νέα προγράμματα σπουδών για όλα τα αντικείμενα και τις ειδικότητες των ΕΠΑΛ τοποθετούν την επαγγελματική εκπαίδευση στο επίκεντρο των σύγχρονων εξελίξεων, ενώ την τελευταία τριετία οι δαπάνες για την ενίσχυση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ανέρχονται σε περισσότερα από 190 εκατομμύρια ευρώ. Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει στη μέριμνα της Πολιτείας για την ψυχολογική υποστήριξη και ενδυνάμωση των μαθητών, οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να διαχειριστούν όποια δυσκολία αντιμετωπίζουν.

Οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες βρίσκονται αναμφίβολα στη σωστή κατεύθυνση, αλλά θα πρέπει να ενταθούν, ώστε οι μαθητές των ΕΠΑΛ να μπορούν να αποκτήσουν κατάλληλες δεξιότητες και να αναπτύξουν τις ικανότητές τους σε ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό περιβάλλον, όπως αξίζει σε κάθε νέο και νέα. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει κάνει ξεκάθαρο από την πρώτη στιγμή ότι δεν υπάρχουν μαθητές δεύτερης κατηγορίας, για αυτό και επιμένει στον εκσυγχρονισμό της Παιδείας προς όφελος των πρωταγωνιστών της επόμενης ημέρας για τη χώρα μας. Στο πλαίσιο αυτό κινείται και η συνεχής δράση της ΟΝΝΕΔ, καθώς μέσα από συζητήσεις με νέους από όλο το εκπαιδευτικό φάσμα καταγράφει τις ανησυχίες τους αλλά και τις προτάσεις τους για την ενίσχυση του ρόλου της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, με στόχο να λάμψει αυτός ο «κρυμμένος» θησαυρός της εκπαίδευσης.

 

* Η Σταματίνα Αντωνίου είναι υπεύθυνη του Τομέα Παιδείας και Διά Βίου Μάθησης του Πολιτικού Συμβουλίου της ΟΝΝΕΔ

 

Πηγή: Lykavitos.gr